Procedura przyjęcia mieszkańca do Domu Pomocy Społecznej w Miedarach
Osobie wymagającej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
I. Ustalenia ogólne
- Przyjęcie osoby następuje na podstawie decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydanej przez Starostę Powiatu Tarnogórskiego za pośrednictwem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
a) konieczna jest decyzja o skierowaniu do domu pomocy społecznej i decyzja ustalająca opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej, wydana przez gminę właściwą dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej,
b) pozostałe niżej wymienione dokumenty kompletuje ośrodek pomocy społecznej właściwy dla miejsca zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się, tj.:
- wywiad rodzinny ( środowiskowy) u osoby ubiegającej się o miejsce w DPS, przeprowadzony przez pracownika ośrodka pomocy społecznej,
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół d/s Orzekania o Niepełnosprawności lub wydane przez Komisję Lekarską d/s Inwalidztwa i Zatrudnienia,
- zaświadczenie o stanie zdrowia,
- zaświadczenie psychologa,
- opinia ośrodka pomocy społecznej dotycząca sprawności psychofizycznej osoby ubiegającej się o skierowanie do DPS,
- decyzja o przyznaniu zasiłku stałego lub decyzja organu rentowo- emerytalnego ustalającego wysokość renty lub emerytury,
- zgoda osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego na ponoszenie opłaty za pobyt w DPS,
- zgoda na umieszczenie w DPS,
- w przypadku braku zgody na umieszczenie w DPS, postanowienie sądu na umieszczenie ,, bez zgody”,
- w przypadku umieszczenia osoby ubezwłasnowolnionej, postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna lub kuratora oraz postanowienie sądu zezwalające opiekunowi na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w DPS.
- Przed przyjęciem osoby do DPS pracownik socjalny naszego Domu ustala jej aktualną sytuację w miejscu zamieszkania lub pobytu, która stanowi podstawę opracowania indywidualnego planu wsparcia tej osoby.
- W sytuacji braku możliwości osobistego dotarcia do osoby ubiegającej się o przyjęcie, istnieje możliwość zaktualizowania jej sytuacji przez kontakt z pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy społecznej z miejsca zamieszkania lub pobytu tej osoby.
II. Ustalenia szczegółowe.
- Dyrektor Domu zawiadamia pisemnie osobę ubiegającą się o przyjęcie lub jej przedstawiciela ustawowego o terminie przyjęcia do Domu. Informację tę Dyrektor może przekazać telefonicznie, ale z koniecznością sporządzenia notatki służbowej z przeprowadzonej rozmowy.
- Przed przyjęciem mieszkańca do Domu zespół terapeutyczno – opiekuńczy zapoznaje się z aktami osobowymi potencjalnego mieszkańca i wyznacza tymczasowego pracownika pierwszego kontaktu.
- Osoba przyjmowana powinna posiadać przy sobie dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
- Osobę, która przybyła do Domu, przyjmuje Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona, zwana,,osobą przyjmującą” (np. kierownik działu opiekuńczo – terapeutycznego, pracownik socjalny, psycholog, opiekun).
- Osoba przyjmująca przeprowadza rozmowę z osobą przyjmowaną oraz z jej przedstawicielem ustawowym, podczas której ustala jej aktualną sytuację. Odnotowuje zmiany zaistniałe w jej sytuacji od momentu złożenia wniosku oraz ustala wstępne warunki pobytu, a także informuje o zakresie świadczonych usług.
- Pracownik pierwszego kontaktu lub opiekun pełniący dyżur wskazuje mieszkańcowi wcześniej przygotowany pokój. Zapoznaje mieszkańca z współmieszkańcami Domu i pracownikami. Zapoznaje z topografią Domu, planem dnia, a pracownik socjalny z regulaminem domu i kartą praw i obowiązków mieszkańca.
- Pracownik pierwszego kontaktu oraz pozostali pracownicy mają obowiązek aktywnie uczestniczyć w procesie adaptacji nowego mieszkańca.
- Pracownik pierwszego kontaktu ma obowiązek konsultowania z zespołem terapeutyczno – opiekuńczym przebieg procesu adaptacji mieszkańca, a także uczestniczyć w przygotowaniu indywidualnego planu wsparcia. W zakresie określenia aktualnego stanu zdrowia i zaplanowania sposobu postępowania medyczno – rehabilitacyjnego należy jak najszybciej przeprowadzić badania przez lekarza pierwszego kontaktu.
- Po przyjęciu mieszkańca, pracownik socjalny zawiadamia właściwy oddział ZUS i Gminę, w celu dopełnienia niezbędnych formalności, mianowicie:
a) prośba do ZUS o przesyłanie świadczenia (za zgodą Mieszkańca lub jego przedstawiciela ustawowego),
b) w przypadku gdy Gmina partycypuje w kosztach pobytu mieszkańca, prośba o przesyłanie ewentualnej różnicy w kosztach,
c) udzielanie innej niezbędnej pomocy, w ramach posiadanych kompetencji.
- Dane każdego nowo przybyłego mieszkańca wprowadza się do ewidencji mieszkańców w programie komputerowym i zakłada teczkę osobową oraz kartotekę medyczną.
- Mieszkaniec zostaje zameldowany w Domu na pobyt stały nie później niż 7 dni od daty przyjęcia, jednak z powodów osobistych on sam lub jego przedstawiciel ustawowy może wystąpić z wnioskiem do Dyrektora Domu o zameldowanie na pobyt czasowy.
- Niezwłocznie po przyjęciu nowego mieszkańca Dyrektor Domu informuje o tym fakcie Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.
III. Sytuacje szczególne.
- W nagłych przypadkach wynikających ze zdarzeń losowych, skierowanie i umieszczenie w Domu może nastąpić poza kolejnością oraz bez przedłożenia wymaganych dokumentów, jednak powinny one zostać skompletowane przez właściwy OPS,
w terminie trzech miesięcy od dnia przyjęcia tej osoby do Domu. - W tym przypadku procedura przyjęcia rozpoczyna się od części II, czyli ustaleń szczegółowych.
Proces wprowadzania nowoprzybyłego Mieszkańca w życie Domu powinien być rozłożony w czasie, tak, aby złagodzić stres Mieszkańca związany z tak wielkimi zmianami w jego życiu.